0
افت کش
profile avatar

نقش تغذیه در سلامت افزایش کارایی و یادگیری افراد بر همگان روشن است.بنابراین باید در اولویت های اهداف توسعه هر کشوری دستیابی به امنیت غذایی باشد.

در این بین بخش کشاورزی به طور مستقیم و غیر مستقیم می تواند باعث بهبود فضای امنیت غذایی کشور شود و حمایت از بخش کشاورزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که به دست آوردن آن بر منافع همه بخش های جامعه موثر خواهد بود.

حال اگر در این مسیر فرهنگ تولید سالم  با بهره گیری از نهاده های سالم و با کیفیت به تبع آن مصرف محصول سالم در جامعه فراگیر شود، قطعا ایمنی بیشتری برای مصرف کننده حاصل می شود.

دکتر علیرضا  قاضی زاده فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: مصرف دخانیات و استفاده بی رویه از آفت کش ها و سموم کشاورزی اصلی ترین عوامل ایجاد سرطان است.

 سرطان به معنای تکثیر سلولهایی است که دچار تغییر ماهیت ژنیتکی شده اند، در بدن ما میلیاردها سلول وجود دارد که برای ادامه حیات باید تقسیم شوند. در حین تقسیم، باید سیستم ژنتیکی انسان یعنی کروموزوم ها نیز تقسیم شوند.

 وی افزود: بعضی اوقات در حین تقسیم، کروموزمها دچار اخلال شده و تغییر ژنتیکی بوجود می آید که ممکن است سلول را از حالت طبیعی خارج کند. به این معنی که سلول دچار رشدی بی رویه می شود و مرگ سلولها به تعویق بیفتد. در بدن مرگ برنامه ریزی شده وجود دارد، یعنی در زمان خاص سلول از بین می رود ولی در سلول سرطانی این پدیده بهم می خورد.

باوجود آمار جهانی کاهش مرگ و میر ، سرطان هنوز به عنوان عامل مهم مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

در کشور ما نیز سالانه بیش از ۷۰هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و متاسفانه بیش از ۳۰ هزار نفر فوت شدند.در میان منابع کشاورزی آفت کش ها به عموان یکی از عوامل شناخته شده و یا مشکوک به ایجاد سرطان و اختلالات هورمونی در انسان محسوب می شوند.

نزدیک به ۴۰ ترکیب شیمیایی که به عنوان عامل شناخته شده سرطان و یا عوامل احتمالی سرطان ثبت شده اند جز و آفت کش ها هستند.

همچنین مشخص شده است کشاورزانی که هنگام کار با آفت کش ها اصول و سلامتی ایمنی را رعایت نمی کنند.در معرض ابتلا به سرطان قرا می گیرند.

بررسی  وضعیت آفت کش های ثبت شده در ایران نشان می دهد که بر اساس طبقه بندی EPA هیچکدام از آفت کش های رایج در کشور در گروه A  سرطان زا بودن قرار نمی گیرند .

این در حالی است که تعدادی از آفت کش های موجود در کشور در گروهB  احتمال زیاد سرطان زا بودن قرار دارند.

از بین این آفت کش ها مواردی مانند آلاکلر کلربنزیلات ، لیندان هپتاکلر، کارباریل، کلردان،دی کروتوفوس، اتریدیازول و…

از فهرست سموم مجاز کشور حذف شده اند، اما برخی ازآن ها هنوز مورد استفاده قرار می گیرند .

بنابراین توصیه می گردد که تمامی افرادی که در معرض تماس با آفت کش ها هستند، اعم از کشاورزان باغداران ، تولید کنند گان ، کارگران فروشندگان و… تمامی نکات سلامتی و ایمنی لازم جهت کار با این موادشیمیایی را رعایت کنند.

از مسئولین نیز انتظار می رورد که جهت حفظ سلامتی  افراد جامعه قوانین سختگیرانه تری در جهت کاهش مصرف سموم خطرناک اعمال نموده و از طرق مختلف کشاورزان را با مصرف درست سموم شیمیایی آشنا نمایند.

در آخر از کشاورزان و باغداران هم، این انتظار می رود که از مصرف بی رویه سموم شیمیایی بدون اینکه ضرورتی داشته باشدبه صورت اشتباه مصرف می گردد.

همچنین لازم است که نسبت به رعایت دوره کارنس سموم توجه بسیار بیشتری شود.

دوره کارنس چیست ؟

حداقل دوره زمانی که باید اززمان سمپاشی بگذرد تا سم در گیاه تجزیه شده و محصول قابل خوردن شودبهطورمثال دوره کارنس سم ایمیداکلوپراید کنفیدور ۱۵ تا ۲۱ روز است اما در نمونه های آلمانی همین سم تا ۷ تا ۲۱ روز است.

یعنی باید ۲۱ روز از آخرین مرحله ی سمپاشی تا زمان مصرف بگذرد تا محصول قابل خوردن شود.

رعایت دوره کارنس برای میوه ها و سبزیجات ومحصولات جالیزی که به صورت تازه مصرف می شوند بسیار حیاتی است .واردکنندگان و تولیدکنندگان  نهاده های کشاورزی و نیز کارشناسان توصیه تغذیه ای  در عرصه ی کشاورزی مسئولیت خطیری دارند تا با واردات و تولیدات نهاده سالم و از طرفی معرفی سموم با دوره کارنس کوتاه به کشاورزان عزیز سلامت جامعه را تضمین کنند.

با مفهوم LD 50 برچسب سموم، آشنا شوید 

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X