0
profile avatar
بادنجان (solanommelongena) گیاهی یک ساله از تیره سیب زمینی سانان و بومی مناطق گرمسیر هندوستان است. بادنجان با اسامی انگلیسی چون، Aubergine و Bringal شناخته می شود.
گیاه شناسی

 

بادنجان به لحاظ گیاه شناسی بوته یک ساله با برگ های پهن و کشیده و به صورت دندانه دار و گاهی تخم مرغی شکل است که سطح زیرین برگ ها دارای کرک و سطح رویی آن فاقد کرک می باشد. ساقه آن علفی و محکم است به گونه ای که ارتفاع بوته بین نیم تا یک متر می رسد. ریشه بادنجان مشابه ریشه گوجه فرنگی افشان بوده ولی عمق ریشه زیاد نیست و در بیشترین حالت به عمق ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر خواهد رسید، همچنین قابلیت تولید ریشه های نا به جا در آن کمتر از گوجه فرنگی است.

گلهای بادنجان ستاره ای شکل و درشت بوده و به صورت تک گل، دوتایی و چند تایی در امتداد ساقه ظاهر می گردند.

انواع بادنجان

برخی انواع بادنجان به صورت گیاهان زینتی در گلکاری کشت می نمایند مانند : بادنجان تخم مرغی سفید و کُرَوی قرمز

ولی واریته هایی که برای تهیه غذا کشت می کنند شامل ۷ نوع می باشد که مهمترین آنها عبارتند از :


۱- بادنجان قلمی سیاه .

 

۲- بادنجان آمریکائی (بغدادی).

۳- بادنجان ریحانی سفید و بلند .

۴- بادنجان بارنپتال .

۵- بادنجان بنفش ژاپونی .

 

از دیگر واریته های بادنجان می توان به بادنجان قلمی (Solanummelongena var. serpentinum)که میوه دراز و کشیده به قطر ۲٫۵ سانتی متر، طول ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر و بوته ای با ارتفاع ۵۰ تا ۱۲۰ سانتی متر، بادنجان معمولی (Solanummelongena var. esculentum) با ارتفاع ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر با برگ های بزرگ و متناوب و گل های بنفش  و میوه قطور با اندازه ای در حدود دو برابر قطر میوه اشاره کرد. همچنین بادنجان پاکوتاه (Solanummelongena var. depresum) که بوته های کوتاه و ضعیف با برگ های کوچک، گل و میوه کوچکتر با میوه گلابی شکل و بنفش رنگ ایجاد میکند.

 

 

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X