0
profile avatar

واژه دئودورانت در لغت‌نامه به معنی بو زدا و رفع‌کننده بوی بد است. دئودورانت‌ها محصولاتی هستند که از ترکیب ۱۵- ۶ درصد روغن معطر، اسانس و الکل و گاهی مواد ضدباکتریال تهیه شده‌اند. کار اصلی آنها از بین‌بردن بوی بد تعریق و بوزدایی است که بخشی از این کار را با از بین‌بردن باکتری‌های مولد بو در سطح پوست انجام می‌دهند، دئودورانت‌ها عمدتا بوی ناخوشایند عرق را از بین می‌برند و تاثیری بر میزان عرق ندارند.

از طرفی آمار نشان می دهد ۳۰ درصد مراجعه کنندگان داروخانه ها و هایپر مارکت ها افرادی هستند که برای رفع بوی ناخوشاید دهان و بدن بدنبال محصولات جدید آرایشی بهداشتی اثر گذار می باشند . دهان بسیاری از افراد بوی ناخوشایندی دارد و هر کاری که از دستشان بر می‌آمده برای رفع آن انجام داده اند، اما نتیجه نگرفته اند.در ادامه با گیاهانی آشنا می شوید که راه حل سریع و قطعی این امر میباشند.

جالب است بدانید برخی از محصولات مانند گوجه فرنگی ، کلم یا قهوه باعث افزایش تعریق می شوند و بوی عرق را قوی تر و واضح تر می کنند. با این وجود محصولاتی وجود دارد که می تواند این ویژگی بدن انسان به حداقل برساند.

روغن نعناع یک گزینه طبیعی برای رفع بوی بد دهان است.

شما میتوانید بعنوان دهانشویه از آن استفاده کنید۳۰قطره اسانس نعناع را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دهانشویه استفاده کنید. ۳ بار در روز و هردفعه حداقل ۳۰ ثانیه دهانتان را با آن بشویید. نعناع خاصیت ضد‌تورم و ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای تسکین درد دندان بسیار مناسب است.

رزماری ، ممکن است بیشتر خورشت یا غذاهای حاوی گوشت در ذهن شما نقش ببند،اما این گیاه دارویی فوایدی بیشتر از بهبود عطر و طعم غذاها را ارائه می‌کند. رزماری قادر است مانع از رشد باکتری هایی شود که باعث بوی نامطبوع می شوند.

مطالعه‌ای بالینی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن رزماری میزان درد ناشی از ترک داروهای مخدر را در افراد کاهش داده است. همچنین، این ماده به واسطه کمک به تسکین سردرد و توانایی شل کنندگی ماهیچه خود شناخته شده است.

عصاره این گیاه حاوی کلروفیل و منتول است که خاصیت دئودور کننده دارند. کمبود روی در بدن باعث تعریق بیش از حد می شود. از آنجا که رزماری حاوی روی است ، این گیاه کمبود این عنصر را جبران می کند.

می توانید با رزماری حمام کنید یا چند قطره  روغن ضروری را با ۱۰۰ گرم آب رقیق کنید و زیر بغل را با محلول پاک کنید.

جعفری یک داروی محبوب مردمی برای درمان بوی نامطبوع بدن است. این مقدار زیاد کلروفیل و عطر تازه آن است که کمک به از بین بردن بوی بد بدن می کند. این گیاه بدن را تمیز می کند و با باکتری هایی مبارزه می کند که باعث بد بو شدن بدن می شوند.

تحقیقات نشان داد جعفری می تواند با موفقیت با ترکیبات گوگرد مبارزه کند. برای خلاص شدن از بوی بد بدن می توانید از جعفری در سالادها یا غذاها استفاده کنید یا ساقه و برگ  خشک شده آن را دم کنید.

روغن نارگیل یکی از مؤثرترین محصولاتی است که می تواند عطر و بویی دلپذیر به بدن شما ببخشد. خواص ضد میکروبی آن رشد سلولها را محدود می کند، در حالی که اسید لوریک موجود در ترکیب آن بوی بدن را از بین می برد. البته ، خود عرق از بین نمی رود.

توصیه می شود بعد از دوش گرفتن روغن را ، ۱-۲ بار در روز روغن را در قسمت زیر بغل بمالید. علاوه بر این ، روغن بر کل بدن تأثیر می گذارد و حتی در صورت مصرف غذا از تنفس نیز کمک می کند.

دئودورانت دلخواه خود را بسازید

تهیه دئودورانت دست‌ساز یک فرآیند ساده است؛ شما می‌توانید یک دئودورانت طبیعی مطابق نیازهای خود تهیه کنید. دئودورانت طبیعی خود را در یک ظرف کوچک و هوابندی‌شده نگه دارید یا آن را در ظرف دئودورانت‌هایی که قبلا استفاده کرده‌اید ذخیره کنید.

مواد لازم برای ساختن دئودورانت طبیعی در خانه:

۱/۴ فنجان روغن نارگیل

۲ قاشق غذاخوری آرد ذرت

۱ قاشق چای خوری جوش شیرین

۲۰ – ۲۵ قطره اسانس اسطوخودوس یا نعناع یا رزماری

در ادامه با چند دستور خانگی برای ساخت ضد عرق های دیگر گیاهی آشنا می شوید :

جوش شیرین یک قاشق معادل ۱۰ گرم

لیموترش یک عدد

آب لیموترش را گرفته و با جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر نرم حاصل شود. پوست زیر بغل را با این خمیر نرم به صورت حرکات دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه روی محل بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این کار باعث کاهش تعریق و رفع بوی بد بدن می شود.

ترکیب سرکه سیب، آویشن و رزماری به واقع یک دئودورانت طبیعی است که بوهای نامطبوع و مازاد عرق را از بین می برد.

آویشن یک قاشق معادل ۱۰ گرم

رزماری یک قاشق معادل ۱۰ گرم

آب یک لیوان ۲۵۰ میلی لیتری

سرکه سیب نصف فنجان معادل ۱۲۵ میلی لیتر

آویشن و رزماری را داخل یک لیوان آب ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و نصف لیوان سرکه سیب را به آن اضافه کنید. یک گلوله پنبه ی تمیز را به محلول آغشته کرده و به زیر بغل ها و دیگر مناطقی که دچار تعریق زیاد هستند بزنید.

گیاه مریم گلی خواص ضدتعریق دارد که به کنترل عملکرد غدد مولد عرق کمک می کند. این گیاه حاوی منیزیم و ویتامین های گروه B است که در کنترل هورمونی شرکت دارند.

گیاه مریم گلی پنج قاشق معادل ۵۰ گرم آب یک لیتر

گیاه مریم گلی را به همراه یک لیتر آب داخل ظرفی بریزید و با شعله ی ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و در یخچال نگه دارید. با پنبه ای تمیز محلول را به زیربغل ها بزنید. البته می توانید از دمنوش مریم گلی  نیز به عنوان یک نوشیدنی، یک تا دو فنجان در روز مصرف کنید.

نشاسته ی ذرت یک ترکیب نرم است که برای پوست مفید بوده و باعث خشک شدن آن و رفع بوی نامطبوع می شود.

نشاسته ی ذرت یک قاشق معادل ۱۰ گرم

جوش شیرین یک قاشق کوچک معادل ۵ گرم

نشاسته ی ذرت را با جوش شیرین مخلوط کنید تا به صورت یک دئودورانت پودری دربیاید. این پودر را به زیر بغل (پوست خشک) بزنید و اجازه دهید یک روز بماند. خیالتان راحت باشد، این محصول طبیعی لباس ها را لک نمی کند.

اسانس یا عصاره ی روغنی درخت چای یک ضد باکتری است که باعث کاهش باکتری های پوست و رفع بوی بد و عفونت ها می شود.

عصاره ی روغنی درخت چای ۱۰ قطره

 آب نصف لیوان معادل ۱۲۵ میلی لیتر

عصاره ی روغنی درخت چای را در آب حل کرده و با کمک گاز استریل یا پنبه به زیر بغل ها بمالید.

 

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X