0
پسته
profile avatar

هادی ساربان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر نمایندگی گمرک در شهرستان گناباد وجود دارد اما ارسال محموله های صادراتی پسته به گناباد و یا مرکز استان برای کشاورز و صادرکننده هزینه بر است به طوری که تجار جهت صادرات باید هزینه حمل و نقل بالا و صرف وقت زیاد را متقبل گردند که در نهایت این موضوع به زیان کشاورز است و در بیشتر موارد تجار رغبتی به خرید محصول و صادرات آن از شهرستان ندارند.

وی بر ضرورت تاسیس نمایندگی گمرک در مه‌ولات نیز تاکید و بیان کرد: پیگیر سرمایه‌گذار و استقرار پایانه صادرات پسته در مه‌ولات هستیم و باید راهکاری اندیشیده شود که پسته تولیدی خراسان از گمرک همین استان صادر شود چون وقتی صادرکنندگان پسته را نمی خرند کشاورزان محصول خود را با قیمت پایین به فروش می رسانند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: پسته در شهرستان مه ولات به‌صورت محدود در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی وکیوم‌شده به پاکستان و افغانستان صادر و عمده پسته‌ها به‌صورت کیسه‌های ۵۰ و ۷۰ کیلویی به استان کرمان حمل می‌شود.

ساربان افزود: رقم سفید بادامی مه‌ولات صادرات اروپایی ندارد و بیشتر به کشورهای شرق آسیا، روسیه، چین و افغانستان صادر می‌شود ولی پسته فندقی به بازار اروپا صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پسته مه‌ولات با توجه به کاهش مصرف سموم در چند سال اخیر یک محصول سالم و ارگانیک است به طوری که ۱۲۰ هکتار از باغهای پسته این شهرستان دارای گواهی محصول ارگانیک هستند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: یک محموله پسته ارگانک فندقی که از طریق تهران به بلژیک صادر شد برگشت ‌خورد و دلیل آن ‌هم این‌گونه اعلام شد که اتحادیه اروپا اظهار کرد این کشور فقط آزمایشگاه کرمان را به‌عنوان مرجع تایید کیفیت سلامت قبول می‌کند.

ساربان افزود: خرید تضمینی پسته باید توسط بازرگانان و صادرکنندگان اصلی با نظارت ارگانهای ذیربط دولتی انجام شود تا با حذف دلالان از این چرخه، کشاورزان پسته‌کار و تاجران حرفه‌ای این حوزه سود معقول و قابل قبول خود را کسب کنند.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت پسته درشهرستان مه ولات ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته بارور است که با توجه به شرایط آب و هوایی و تاثیر عوامل اقلیمی بر تولید پسته همه ساله افزون بر ۱۰۰ هزار تن پسته تر و ۲۶ هزار تن پسته خشک از سطح باغهای مه ولات برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: عمده ارقام پسته تولیدی در مه ولات از نوع بادامی سفید، اکبری، کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، گرمه و قرمز است و در مقایسه با سایر ارقام، پسته گرمه و قرمز به عنوان زودرس ترین ارقام، برداشت و روانه بازار مصرف تازه خوری می شود.

ساربان افزود: شهرستان مه‌ولات تولیدکننده ۵۳ درصد از کل حجم پسته خراسان رضوی است و ۶.۷ درصد تولید کشوری این محصول را در اختیار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از مجموع محصول برداشت شده در این شهرستان برای مصارف تازه خوری به سایر استان های کشور صادر می شود و بقیه محصول پس از فرآوری توسط ۶۰ واحد ترمینال ضبط پسته با ۸۶ خط تولید به صورت بهداشتی و خشک در چرخه صادرات داخلی و خارجی قرار می گیرد.

ساربان به افزایش تولید پسته ظرف ۲ سال اخیر اشاره و بیان کرد: با وجود خسارات سنگین تگرگ طی ۲ سال اخیر، هرسال بیش از ۲۶ هزار تن تولید داشته‌ایم و با توجه به اقلیم مناسب، پسته تولیدی مه ولات بسیار مرغوب است.

شهرستان مه‌ولات به عنوان یک شهرستان باغی در خراسان رضوی رتبه نخست سطح کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و رتبه پنجم سطح زیرکشت و تولید زعفران را در این استان به خود اختصاص داده است و حدود ۹۷ درصد اشتغال در این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X