0
profile avatar

زعفران .L sativus Crocus يكي از مهمترين محصولات كشاورزي و دارويي ايران است. كاربرد صحيح عناصر غذايي در رشد بنه دختري و عملكرد گل زعفران داراي اهميت ويژه ای است.

تعریف :

زعفران گیاه کم توقعی است که با تغذیه متعادل و در زمان مناسب می توان به حداکثر عملکرد دست یافت. از ماه بهمن به بعد پیاز مادر از بین رفته و بنه دختری به علت نداشتن ریشه ، عناصر مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب می کند. بنابراین محلول پاشی در این دوران باعث درشت شدن پیاز دختری، افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی، افزایش تعداد گل و در نتیجه افزایش کیفیت کلاله زعفران خواهد شد.

اهمیت :

هر سال بر حسب نقاط گرمسیر تا سردسیر و دیری و زودی آب اول، از اوایل بهمن تا نیمه ی اسفند برگ های زعفران که از راس پیازهای دختر روییده اند از رشد باز می مانند و ریشه ها که از کف پیاز مادر روییده اند خشکیده و پیاز مادر در جسم پیاز دختر مستهلک می شود و از این پس پیاز دختر و پیازچه ها که فاقد ریشه می باشند برای تغذیه و درشت شدن در طول ماه های اسفند و فروردین فقط به جذب برگی و  فتوسنتز و ذخیره سازی موادغذایی از باران های فصلی متکی هستند.

محلول پاشی مزرعه در این دوره با کودهای کامل و فرمول مناسب و تحقیق شده موجب درشت شدن پیازها و گل آوری انها در سال بعد و نهایتا افزایش تولید در مزرعه می شود.

هدف :

تحقیقات نشان می دهد اثر کاربرد عناصر میکرو به صورت محلول پاشی در افزایش تعداد و عملکرد بنه های دختری زعفران معنی دار است. بر حسب نوع محصول مورد استفاده، باعث افزایش قدرت کلروفیل ­سازی, افزایش قدرت رشد رویشی و تسریع در رشد نقاط مریستمی و جوانه انتهایی، افزایش نقل و انتقال عناصر غذایی در گیاه زعفران، افزایش وزن و تعداد پیاز، افزایش رنگ پذیری، افزایش گل­ آوری و همچنین افزایش مقاومت گیاه به سرما، گرما و تنش­ های محیطی میشوند. همچنین موجب درشت شدن پیازها و گل آوری آنان در سال بعد و نهایتا افزایش تولید زعفران می شود.

زمان مصرف :

ماه های بهمن و اسفند ماه های مهمی در تغذیه این گیاه هستند. زیرا غلظت اکثر مواد مغذی در این ماه ها در برگ و پیاز زعفران افزایش چشمگیری پیدا می کند. که خود گویای نیاز گیاه در این مواقع به مواد غذایی است. اگر شرایط جوی بسته به منطقه اجازه دهد بهترین زمان مصرف  ۱۵ بهمن تا ۱ فروردین می باشد.

شیوه مصرف :

 ۳ بار با فاصله ۱۵ روز. بهتر است بعد از آبیاری و یا بارندگی صورت گیرد و بعد از محلول پاشی تا ۴۸ ساعت احتمال بارندگی وجود نداشته باشد.

  • مرحله اول آخر بهمن
  • مرحله دوم نیمه اسفند
  • مرحله سوم اوایل فروردین

بر اساس آب و هوای مناطق مختلف اولین مرحله محلول پاشی زعفران در اواخر بهمن و دومین مرحله در نیمه اسفند ماه صورت می­ گیرد (۱۵± روز در مناطق با آب و هوای سردسیر و گرمسیر).

محلول پاشی مزرعه در این دوره کوتاه با کودهای کامل با نسبت صحیح و یکنواخت عناصر ماکرو 

در این زمان ریزمغذی ­ها را از طریق اسپری کردن کود مایع به برگ­ ها، به گیاه می­ رسانیم. اینکار در زمانی انجام می­ شود که مادر مرده است. برگ از طریق روزنه­ ها کود را جذب می­ کند و تغذیه صورت می ­گیرد.

مرحله ی آخر محلول پاشی فروردین است این کار به ذخیره نیروی پیاز و در نتیجه گلدهی و بازدهی بالاتر پیاز زعفران کمک می­ کند.

نوع کود:

کود کامل که شامل عناصر ریز و درشت مغذی باشد (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، بر و …). 

در حال حاضر کودهای مخصوص محلول پاشی زعفران متنوع هستند. استفاده از ریزمغذی­ ها، اسیدآمینه، جلبک دریایی همراه با کود NPK دارای اولویت هستند.

نکات محلول پاشی :

شستشوی کامل محلول پاش قبل از کار الزامی است تا به سم آغشته نباشد.

در روز های بارانی از محلول پاشی خود داری نمایید.

بعد از آبیاری محلول پاشی انجام گردد زیرا بعد از ابیاری روزنه ها باز می شوند و جذب عناصر راحت تر می باشد .

آب مصرفی برای آبیاری زعفران باید زلال، بدون گل و لای و املاح باشد. سعی کنید از آب خیلی سرد و یخ استفاده نشود.

بهتر است برای افزایش کارایی و تاثیرگذاری و تنظیم پی اچ آب مخزن محلول پاشی از اددجونت استفاده شود.

در زمان محلول پاشی و آبیاری دمای هوا از ۱۰ درجه سانتی­ گراد بیشتر باشد.

میزان آب مصرفی در یک هکتار برای محلول پاشی دوره­ های اول که برگ کم است بیشتر از ۴۰۰ لیتر نباشد. ولی بعد با رشد برگ و افتادن برگ های روی هم مقدار آب را افزایش داده و به ۸۰۰ لیتر در هکتار برسد (به نوع کود مصرفی برمی ­گردد).

از آبیاری تابستانه پرهیز کنید زیرا موجب ایجاد کنه در مزرعه خواهد شد.

دو آبیاری اسفند ماه و فروردین ماه در مزارع زعفران بسیار مهم است و در درشت شدن پیازها خیلی تاثیر گذار است.

هرچه تعداد محلول پاشی زعفران بیشتر باشد بهتر است در تکرار محلول پاشی از کودهای متفاوت استفاده کنید. حتما دوز مصرفی هر یک از کودها را از روی برچسب یا فروشنده بپرسید یا حتما با کارشناسان فنی مشورت کنید.

بین محلول پاشی تا آبیاری مزارع زعفران حداقل ۳ روز فاصله باشد.

بهتر است بعد از محلول پاشی مزارع زعفران تا ۴۸ ساعت احتمال بارندگی وجود نداشته باشد.

ترجیحا از محلول ­پاش ­هایی استفاده شود که قطرات محلول را خوب پخش کند .

پیشنهاد می­ گردد به هنگام محلول پاشی سطح اندام هوایی و بخصوص برگها به طور کامل خیس شود.

محلول پاشی برگها بهتر است از ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر صورت گیرد.

مزایای محلول پاشی :

تامین عناصر ضروری زعفران در بهمن و اسفند باعث افزایش قدرت پیاز دختری و درشت شدن آن و تبعا افزایش گل می شود.تا مرحله خواب حقیقی پیاز را در زمین نگهداری کرد.

افزایش قدرت کلروفیل سازی

موجب افزایش مقاومت گیاه به سرما و گرما و تنش های محیطی

موجب افزایش وزن و تعداد پیاز (بنه) و افزایش رنگ پذیری و افزایش گل آوری

همچنین موجب افزایش قدرت رشد رویشی و تثبیت در رشد جوانه انتهایی

افزایش نقل و انتقال عناصر غذایی در گیاه زعفران

افزایش گل و درشت شدن کلاله ها

توصیه پیشنهادی محلول پاشی زعفران برای یک هکتار :

  1. جلبک دریایی وکوزیم ،۱ لیتر 
  2. ریز مغذی بیومین ۴۶۴ ،۱ کیلو
  3. کود کامل سنگرال ۲۰-۲۰-۲۰، ۳تا۵ کیلو

 

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X