0
ملخ صحرایی
profile avatar

هجوم گسترده ملخ ها در ۳ استان

استان های فارس، بوشهر و هرمزگان این روزها با هجوم گسترده ملخ ها رو به رو شده و این آفت شهرستان های مُهر، لامرد و بخشی از لار در استان فارس، شهرستان پارسیان و بندر لنگه در هرمزگان و تمامی شهرستان های جنوبی استان بوشهر به جز دیلم را درگیر کرده است.  یک کشاورز در لامرد فارس که صاحب نخلستانی در این شهر است می گوید: حمله ملخ ها امسال دیرتر از سال گذشته آغاز شد اما تراکم آنها آنقدر زیاد است که بعضی از نخل ها در حال شکسته شدن هستند.

عبدالله یوسفی اضافه می کند: تمام نخلستان یکپارچه قرمز رنگ شده است. این ملخ ها نابالغ و به رنگ صورتی و قرمز هستند اما بعد از مدتی به رنگ زرد در می آیند. از ۲ روز گذشته جهاد کشاورزی مشغول سم پاشی شبانه در مزارع و نخلستان ها است و ما هم هر چه امکانات داشتیم در اختیارشان قرار دادیم و خودمان هم برای کمک از روز گذشته رفته بودیم. بهتر است مسئولان امکانات بیشتری در اختیار جهاد کشاورزی بگذارند تا هر چه سریع تر این آفت از مزارع ریشه کن شود.

مهدی اکبری کشاورز اهل مُهر که تراکتورش را برای مبارزه با ملخ ها در اختیار نیروهای جهاد کشاورزی قرار داده است، می گوید: از روز پنجشنبه که ملخ ها وارد استان شدند نیروهای جهاد کشاورزی هم برای سم پاشی آمدند. روز اول آنقدر جمعیت ملخ ها زیاد بود که ما فکر کردیم دیگر چیزی از مزارع باقی نخواهد ماند و دسترنج یک سال ما از بین خواهد رفت.

اکبری که مزرعه گندم و جو دارد معتقد است سم پاشی ها توانسته بیشتر این آفت را از بین ببرد. او می افزاید: سه شب پیاپی سم پاشی در مزارع این شهرستان به کمک خود کشاورزان انجام شد و اکنون جمعیت ملخ ها بسیار کم شده و دیگر خطری باغ ها و مزارع را تهدید نمی کند.

کمبود امکانات نداریم

سخنگوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا توضیح بیشتری می دهد و  می گوید: از ابتدای اسفند طبق پیش بینی ها جمعیت ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور مشاهده شد که در همین مدت با ریزش در استان های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس، عملیات مبارزه در سطح ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و باغی انجام شده است. سیدمحمدرضا میر هم علت هجوم ملخ صحرایی را شرایط آب و هوایی و دمای مساعد استان‌های جنوبی کشور دانسته و می افزاید: طبق گزارش فائو، هجوم ملخ صحرایی در سال جدید نسب به مدت مشابه سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار بوده و به علت بارش های امسال جمعیت ملخ ها در حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین احتما می رود که عملیات مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک میلیون هکتار انجام شود و تا تیرماه سال آتی ادامه داشته باشد. طبق پیش بینی های سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور در آینده نزدیک دیگر استان های جنوبی مانند کرمان، خراسان جنوبی، خوزستان و چهارمحال و بختیاری نیز درگیر این آفت خواهد شد که این استان ها اکنون در حالت آماده باش قرار دارند.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X