0
profile avatar
«محمدرضا درگاهی»  افزود: برای رصد و پایش مستمر سموم وارداتی و تولید داخلی، «سامانه مانیتورینگ سموم» را در یکسال اخیر ایجاد کردیم که مراحل پایانی را طی می‌کند و تاکنون ۷۰ درصد آن محقق شده است.

 بر اساس عملکرد این سامانه، نام کارخانجات تولید کننده و وارد کننده سموم، فروشگاه های عرضه سموم باید در این سامانه ثبت شوند تا مشخص شود یک قوطی سمی که در کارخانه تولید شده از تولید تا مصرف چه شرایطی را طی می‌کند.

درگاهی درباره ویژگی این سامانه مانیتورینگ سموم اظهار داشت: با ایجاد سامانه مذکور شاهد کاهش مراجعه‌ شرکت‌های واردکننده به سازمان حفظ نباتات، ثبت سفارش، بررسی و تایید به صورت آنلاین و همچنین رصد و ردیابی سموم، کارخانجات و فروشگاه‌های عرضه از تولید تا توزیع است.

وی اضافه کرد: نسخه نویسی برای دریافت سموم کشاورزی مکمل سامانه مانیتورینگ سموم است یعنی کلینیک‌های گیاه پزشکی با ورود در این سامانه می‌توانند برای فروشگاه‌ها سم موردنیازشان را تایید و ارسال کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: برای تولید محصولات کشاورزی در سطح ۱۵ میلیون هکتار عرصه باغی و زراعی سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن سم در کشور مصرف می شود.

به گفته درگاهی، سموم تولید داخل و وارداتی توسط ۶۲ شرکت و برند فرمولاتور و تولیدکننده  تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد سموم تولید داخلی و ۲۵ درصد سموم آماده مصرف از محل واردات تامین می‌شود، اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه و تکنیکال آنها از چین و  هند و مقداری از سایر کشورها وارد ایران می‌شود و در کارخانجات فرموله و تبدیل به سم می‌شود و با برندهای ایرانی به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: از این میزان سم ۷۹ درصد سموم کم خطر و متوسط خطر، و ۲۱ درصد سموم پرخطر هستند که مصرفشان برای آفاتی همچون موش در کشور اجتناب ناپذیر است در غیراینصورت طغیان چنین آفاتی می توانند عرصه های زراعی و باغی ما را تهدید کنند.

مجوز سه هزار فروشگاه سم مورد تایید سازمان حفظ نباتات نیست

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون بیش از هشت هزار فروشگاه سم در کشور فعال است که پنج هزار فروشگاه مجوز فعالیتشان توسط  نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ثبت و مورد نظارت سازمان حفظ نباتات قرار دارند.

وی افزود: سه هزار فروشگاه عرضه سم مجوز فعالیتشان مربوط به صنف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مجوزشان قابل تایید سازمان حفظ نباتات نیست و باید هرچه سریعتر نسبت به دریافت مجوز فنی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کنند.

درگاهی اظهار داشت: در صورتی که مجوز سه هزار فروشگاه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دریافت و در سامانه مانیتورینگ سموم سازمان حفظ نباتات ثبت نشود امکان دریافت سم برایشان وجود ندارد و باید از این عرصه فعالیت خارج شوند.

درگاهی با تاکید براینکه مجوز تمامی کارخانجات، تولیدکنندگان، واردکنندگان و فروشگاه های عرضه سموم باید در این سامانه مانیتورینگ ثبت شود، گفت: وظیفه سازمان حفظ نباتات پایش و رصد سموم از لحظه تولید، واردات تا عرضه است بنابراین لازم است همه فعالان در این عرصه همکاری کنند.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X