0
profile avatar

فلفل دلمه اي گلخانه اي (capsicum annuum) گياهي از خانواده بادمجانيان(solanaceae) و هم خانواده بادمجان سيب زميني و گوجه فرنگي است.

اين گياه دداراي ظرفيت توليد بالايي است و بطور معمول در سه رنگ قرمز زرد و نارنجي پرورش داده مي شود. گرچه ارقامي با رنگهاي قهوه اي بنفش و سفيد نيز وجود دارد که اين ارقام متقاضي کمي دارد.

ارقام فلفل دلمه اي

انتخاب ارقام مختلف فلفل دلمه اي به رنگ،مقاومت به بيماري ها،مراحل توليد و عملکرد ان بستگي دارد.

در پرورش فلفل دلمه اي که تنوع ارقام به لحاظ رنگ ميوه بالاست، توصيه مي شود بيش از يک رنگ در گلخانه کشت نشود مگر اينکه در فضاهاي جداگانه اين کار صورت گيرد.

  ضمن اينکه شرايط مورد نياز براي هررقم مي تواند در ايجاد بستري مناسب براي دستيابي به حداکثر بازده ممکن محسوس به نظر برسد.

نکته ديگر در انتخاب رقم ميزانن بازار پسندي آن است به طوريکه در فلفل دلمه اي رنگ قرمز از مقبوليت بيشتري نسبت به ديگر رنگها برخوردار است پس از ان نيز رنگ زرد در مقام دوم و نارنجي پس از اين دو قرار دارد.

کاشت فلفل دلمه اي

کاشت فلفل دلمه اي به روش نشاکاري انجام مي گيرد.

اين گياه سرعت جوانه زني کمي دارد بطوري که ۴ تا ۵ هفته رشد نشا ان بطول مي انجامدخيساندن بذر قبل از کاشت در سيني نشا براي تسهيل آن معمول است بذر فلفل دلمه اي به نسبت گران است و به همين جهت بهتر است  که شرايط مطلوبي براي جوانه زني فراهم باشد تا تلفات ان به حداقل برسد بهترين دما براي جوانه زني ۲۵ درجه سانتي گراد است و بعد از جوانه زني بايد دما به ۱۸ تا ۲۰ درجه برسد.

بوته ها معمولا با تراکم ۲/۸ تا ۳ عدد در هر متر مربع کشت مي شوند فاصله بوته ها از هم ۵۰ سانتيمتر و فاصله رديف ها نيز ۸۰ تا ۱۰۰ سانتيمتر درنظر گرفته مي شود.

شدت نور لوکس

دما درجه سانتیگراد

۰ شب

۱۸-۱۹

۰-۵۰۰۰روزهای ابری

۱۹-۲۰

۵۰۰۰-۱۰۰۰۰

۲۱-۲۲

۱۰۰۰۰-۲۰۰۰۰

۲۳-۲۴

۲۰۰۰۰-۳۰۰۰۰

۲۵-۲۶

۳۰۰۰۰تابستان

۲۷-۲۸

 

شرايط رشد فلفل دلمه اي

محدوده دمايي مناسب براي رشد فلفل دلمه اي ۱۵ تا ۳۵درجه سانتي گراد است البته بهترين بازه دمايي براي رشد ۲۵ تا ۲۷ درجه و نور بيش از ۱۰۰۰ لوکس است.اما بايد دقت داشت که اگر نور کم باشد دامنه دما رانيز بايد پايين آورد.

اگر دما به بيش از ۳۵ درجه سانتيگراد افزايش يابد بوته ها دچار گلريزي ، عدم تلقيح و لکه سوختگي مي شوند.

چنان چه دما نيز زير ۱۵ درجه بيايد همين اتفاق مي افتد.

و در دماي پايينتر از ۱۰ درجه سرمازدگي رخ مي دهد.

به همين جهت جدولي تنظيم شده که در ان دماي متناسب با شدت نور درگلخانه پرورش فلفل دلمه اي قيد شده است.

براي مثال در محدوده شدت نوري ۳۰ هزار لوکس که دما افزايش مي يابد بايد فضاي گلخانه خنک شود که بسيار هزينه بر است.

ميوه ريزي فلفل دلمه اي بسيار وابسته به رابطه بين دما و رطوبت است بطوريکه اگر دما بالا بوده و رطوبت خاک پايين باشد ريزش گل و ميوه در پي خواهد بود پس در کشت اين گياه بايد رطوبت را در حد ايده ال نگه داشته و دما را بالا نبرد.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X