0
هیومیک اسید
profile avatar

اسید هیومیک چیست؟

این یک سؤال ساده با یک پاسخ پیچیده است. در اینجا به تفضیل می پردازیم که اسید هیومیک دقیقاً چیست ، چگونه تشکیل می شود ، چرا منبع هومیک از اهمیت حیاتی برخوردار است و چگونه می توانید مطمئن باشید در حال بدست آوردن یک محصول برتر هستید

اسیدهای هیومیک بقایای تجزیه شده از یک چرخه زندگی به صورت کاملا ارگانیک است . آنها مولکول های زنجیره ای طولانی هستند که وزن بالایی دارند و رنگ قهوه ای تیره دارند.  آنها یک اسید واحد نیستند. در عوض ، “اسید هیومیک” یک اصطلاح گسترده است که به ترکیبی پیچیده از بسیاری از اسیدهای مختلف که در محلولهای قلیایی محلول هستند ، اشاره دارد. آنها بطور طبیعی به عنوان بخشی از چرخه حیات طبیعت در خاک ، اقیانوس ها و نهرها وجود دارند.

آنها چگونه تشکیل می شوند؟

هنگامی که گیاهان و حیوانات می میرند ، مولکولهای آنها در خاک برای استفاده سایر ارگانیسم ها در دسترس قرار می گیرند. باکتری ها ، قارچ ها ، تک یاخته ها ، کرم های خاکی و حتی حشرات مواد تازه را مصرف می کنند. پس از مدت زمان طولانی ، هنگامی که بقایای پوسیده خورده شده و طی چندین چرخه تبدیل شده ، آنچه که باقی می ماند هوموس است که در برابر تجزیه بیشتر ،  مقاومت می کند. این فرایند به عنوان “گیاهخاکسازی” خوانده می شود. هوموس یک اصطلاح کلی است که به ترکیبات بسیار پیچیده و پایدار اشاره دارد که در برابر تجزیه بیشتر مقاوم هستند. و هوموس از سه جزء تشکیل شده است – اسیدهای هیومیک ، اسیدهای فولویک و هومین. اسیدهای هیومیک و فولویک برای محیط های سالم خاک ، به ویژه به دلیل کمک به ساختار خاک و انتقال مواد مغذی بین خاک و گیاهان ، بسیار ارزشمند هستند.

محصولات اسید هیومیک چگونه تامین می شوند؟

محصولات اسید هیومیک از منابع متنوعی تهیه شده اند. ثروتمندترین محصولات از ذخایر باستانی حاصل می شود که هنگام مرگ گیاهان و حیوانات در محیط های تالاب از بین می روند. با گذشت زمان ، این لایه های عظیم از مواد پوسیده توسط لایه های ماسه ای و سنگی پوشانده شده بودند ، و آنها را به ذخایر حتی غنی تر فشرده می کردند. برخی از رسوبات جابه جا شدند و اکسیژن دوباره به مواد وارد شد ، که به طور قابل توجهی در تشکیل اسیدهای هیومیک کمک می کند. این رسوبات جابه جا شده در نزدیکی سطح استخراج می شوند و غالباً از آنها به عنوان “لیگنیت” یا “لئوناردیت” یاد می شود. اینجاست که بیشتر محصولات اسید هیومیک  امروزه وارد بازار شده اند.

لئوناردیت ماده‌ای صد در صد ارگانیک است که دارای مقادیر بالایی از اسیدهای هیومیک و فولویک و عناصر غذایی ماکرو و میکرو میباشد. لئوناردیت طی میلیون‌ها سال در نتیجه انباشته شدن بقایای گیاهی و تحت تاثیر رطوبت، دما، فشار و اکسیده شدن بوجود آمده است، کیفیت و درصد هیومیک و فولویک اسید لئوناردیت از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. از آنجا که در ترکیب این ماده، مقادیر قابل توجهی اسید هیومیک موجود می‌باشد در نتیجه لئوناردیت دارای ارزش اقتصادی بالایی است. نام این ماده برگرفته از نام دکتر لئونارد است که برای اولین بار معادن لئوناردیت را در ایالت داکوتای آمریکای شمالی کشف به این اسم نام گذاری کرد. لئوناردیت یک معدن طبیعی بوده و فواید زیادی برای خاک و گیاهان دارد .

چرا باید اسید هیومیک را به خاک خود اضافه کنم؟

بسیاری از خاکهای امروزی توسط کشاورزی بیش از حد و استفاده از کودهای معدنی بی کیفیت تخریب شده است.

متأسفانه بسیاری از فعالیت های انسانی باعث تخریب و آلودگی خاک ها شده و اکوسیستم های خاک (مواد آلی) را کاهش داده و برخی از خاک ها را برای محیط زیست و سلامت انسان مضر ساخته است. فرسایش یکی از بزرگترین دلایل تخریب خاک است . استفاده مداوم از کودهای معدنی ، همراه با شخم زدن سالانه ، می تواند محتوای هوموس خاک ها را کاهش دهد. برای بازیابی خاک ، باید مواد آلی جایگزین شود. و هوموس فرسوده باید از منبع خارجی جایگزین شود ، زیرا سالها طول می کشد تا به طور طبیعی توسعه یابد. بدون داشتن یک مقدار سالم از هوموس ، فعالیت بیولوژیکی خاک و گیاهانی که به آن وابسته هستند به طرز چشمگیری کاهش می یابد. خاکهای سالم در محدوده ۲-۶٪ ماده آلی دارند.که این ارقام در خاک های ایران به زیر ۲% می رسد.متاسفانه بسیاری از کشاورزان از خاکهایی با مقادیر بسیار کمتری مواد آلی استفاده می کنند. این نه تنها در کاهش عملکرد موثر است بلکه در درازمدت خاک به دست کشاورز تخریب می شود و غیر قابل کشت و کار می گردد.

فواید اسید هیومیک چیست؟

در طول تاریخ ، کشاورزان از اسید هیومیک برای تولید گیاهان سالم تر و عملکرد محصول بالاتر استفاده کرده اند. امروزه اسیدهای هیومیک به دلایلی که در بالا ذکر شد حتی از هر زمان دیگری نیز ضروری تر هستند. در اینجا فقط چند مورد از بسیاری از فواید اسید هیومیک وجود دارد.
• جذب مواد مغذی را افزایش می دهد
• ظرفیت نگه داشتن آب در خاک را افزایش می دهد
• ساختار کلی خاک را بهبود می بخشد، کاهش فرسایش خاک
• فعالیت میکروبی را تحریک می کند
• مقدار pH خاک ها را تنظیم می کند.
• خاصیت کلات کنندگی عناصر ریز مغذی با افزایش جذب آهن به از بین بردن کلروز آهن کمک می کند
• سلامت کلی گیاهان را بهبود می بخشد و به گیاهان کمک می کند در مقابل شکارچیان و بیماری ها بهتر مقاومت کنند
• رشد ریشه را تحریک می کند ، که باعث افزایش حجم محصول می شود
• افزایش درصد جوانه زنی بذر – تقویت سیستم ریشه

  • تبدیل مواد غذایی از جمله فسفر به شکل قابل جذب گیاه
  • افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک
  • کاهش خسارت شوری خاک و آب
  • تسهیل تعریق و تعرق گیاهی سیستم آنزیمی تقسیم سلولی
  • افزایش دانه بندی و تهویه خاک

نحوه صحیح مصرف آن چگونه است؟

درشت مولکولهای اسید هیومیک قابلیت محلول پاشی ندارند چون از طریق روزنه های گیاه قادر به عبور و  جذب توسط گیاه نیستند ، تنها ازطریق آب آبیاری دردسترس خاک و گیاه قرار می گیرند .

 

محصولات اسید هیومیک بازار را فرا گرفته است. با این حال ، همه ی آنها از منابع مطمئن تامین نمی شود. در حقیقت ، برخی محصولات کاملاً بی اثر هستند و محتوای اسید هیومیک تقریبا صفر دارند. برای اینکه مطمئن شوید در حال بدست آوردن یک محصول با کیفیت هستید ، حتماً بدانید که مواداولیه از کجا تهیه شده استو کشور سازنده آن کدام است .

اسید هیومیک و اسید فولویک  چه تفاوتی دارند ؟

اسید فولویک و اسید هیومیک هر دو مواد هیومیکی (همراه با هیومین) هستند. بااین‌حال، تفاوت‌های کلیدی ناچیزی وجود دارد که مزایای آنها و چگونگی کاربرد بهتر آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌طور خلاصه اسید هیومیک‌ها و اسید فولویک‌ها از نظر محتوای کربن و اکسیژن، اسیدیته، درجه‌ی پلیمریزاسیون، وزن مولکولی و رنگ باهم متفاوت هستند. اسید هیومیک‌ها شامل مولکول‌های بزرگی هستند که برای فراهم‌سازی یک محیط رشد بهینه در خاک بهتر عمل می‌کنند. اسید فولویک‌ها دارای مولکول‌های بسیار کوچک‌تری هستند که در خاک و تغذیه‌ی برگی- که مواد مغذی حیاتی را در خاک و دیواره‌ی سلولی انتقال می‌دهند- به‏ خوبی عمل می‌کنند.

اسید فولویک‌ها و اسید هیومیک‌ها همزمان باهم به رشد گیاه و افزایش بازدهی محصول کمک می‌کنند.اسید فولویک‌ها مولکول‌هایی کوچک‌تر از اسید هیومیک‌ها هستند و اندازه‌ی مولکولی آنها بین ۱۰۰۰-۱۰۰۰۰۰ است. برخلاف اسید هیومیک که تنها در محلول‌های آلکالین انحلال‌پذیر است، اسید فولویک در آب با تمام سطوح pH خاصیت انحلال‌پذیری دارد. دو نوع اسید فولویک وجود دارد: فولات: شامل مولکول‌های متصل به مواد معدنی است و اسید فولویک به‌صورت آزاد. اسید فولویک‌ها غالباً شامل کربن، نیتروژن، اکسیژن و هییدروژن هستند. اسید فولویک‌ها همانند اسید هیومیک‌ها از طریق تجزیه‌ی میکروبی حاصل می‌شوند. به دلیل اینکه محتوای اکسیژن اسید فولویک‌ها تقریباً دوبرابر اسید هیومیک‌ها است، رنگ آنها طلایی است و از نظر بیولوژیکی از اسید هیومیک‌ها فعال‌تر هستند. مزیت عمده‌ی اسید فولویک‌ها توانایی آنها برای اتصال به مواد مغذی و انتقال این مواد به گیاه است. در حقیقت اسید فولویک‌ها مؤثرترین ترکیبات کلات‏‌سازی حاوی کربن هستند که شناخته‌شده‌اند. این ویژگی به‏ دلیل اندازه‌ی مولکولی کوچک و بار الکتریکی آنها است (گرچه اسید فولویک‌ها کوچک هستند، ولی می‌توانند چندین بار وزن خود را در مواد معدنی تحمل کنند). می‌توان اسید فولویک‌ها را به‌عنوان راه‌آهن‌هایی تصور کرد که مواد مغذی حیاتی برای گیاه را (از خاک به‌سوی گیاه) حمل می‌کنند

هراسید هیومیکی ، هیومکس نیست.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X