0
12280208_565
profile avatar

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رحیمی مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس، بیان کرد: همزمان با کاهش قیمت گوجه فرنگی در کشور و اعلام دستورالعمل خرید گوجه فرنگی همراه با استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و بوشهر سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز با پی گیری های انجام شده موفق به دریافت مجوز خرید شد.

او، تصریح کرد: از ۲۴ هزار و هفتاد هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس یک میلیون ۴۰۰ هزار تن گوجه امسال تولید شد، که با ورود شبکه تعاون روستایی فارس به خرید گوجه فرنگی و تعادل قیمت در بازار از زیان بیش از پنج هزار میلیارد ریالی کشاورزان فارس جلو گیری شد.

خرید حمایتی و افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار

رحیمی ادامه داد: در آغاز فصل برداشت قیمت گوجه در بازار حدود ۵ هزار ریال بود، اما با خرید گوجه از سوی دولت به قیمت ۱۰ هزار ریال، سبب افزایش قیمت در بازار شد و هم اکنون هر کیلو گوجه فرنگی در میدان به قیمت کیلویی ۱۵ هزار ریال به فروش می‌رسد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس، افزود: امسال خرید گوجه فرنگی در قالب یارانه‌ای انجام شد به این ترتیب که پرداخت  ۷۰ درصد از پول گوجه به عهده کارخانه دار و باقی مانده آن به صورت یارانه از طرف دولت به کشاورز پرداخت می شود اما در سال زراعی پارسال خرید گوجه به صورت حمایتی انجام شد به این معنی که کل پول خرید را دولت پرداخت کرد.

او، اضافه کرد: شبکه تعاون روستایی استان فارس از ۲۶ خرداد خرید گوجه را آغاز کرد که تا ۳۰ تیر ماه افزون بر ۵۵ هزار تن گوجه خریداری شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس، اضافه کرد: خرید حمایتی گوجه فرنگی در قالب یارانه‌ای در شهرستان‌های زرین دشت، داراب، فراشبند، قیروکارزین، کازرن و ممسنی، همزمان با فصل برداشت در این مناطق آغاز و گوجه خریداری شده در ۱۲ کارخانه صنایع تبدیلی طرف قرارداد در شهرستان کازرون و مرودشت فرآوری شد.

رحیمی، با اشاره به اینکه خرید یارانه‌ای امسال رب گوجه متعلق به کارخانه دار است، اظهار کرد: پرداخت بخش یارانه‌ای گوجه فرنگی به احتمال زیاد تا یک ماه آینده از طرف دولت به حساب کشاورزان واریز، و پرداخت سهم کارخانه هم طبق مضامینی که اخذ شده بین یک ماه تا ۴۵ روز به حساب کشاورزان پرداخت می شود.

لزوم رعایت الگوی کشت در فارس

او،گفت: الگوی کشت زمانی می تواند موثر باشد که در قالب یک زنجیره کامل اجرا شود و برای اینکه کشاورز را از کشت محصولی منع کنیم زنجیره تولید تکمیل نخواهد شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس، با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی امسال نسبت به پارسال بیان کرد: الگوی کشت سنتی باعث ضرر و زیان کشاورزان و دولت می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: مقرر شد الگوی کشت گوجه فرنگی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در شهریور امسال اجرایی شود اما موفقیت این طرح منوط به برنامه ریزی زنجیره کامل از تولید، تا بازار مصرف داخلی، و فرآوری و صادرات محصولات است.

او، ادامه داد: عمده مشکل  اقتصاد کشاورزی در حال حاضر فقط افزایش سطح زیر کشت و مازاد تولید در بازار نیست بلکه مدیریت بازار امسال تحت تاثیر شرایط متفاوتی قرار گرفته که یکی از آن شرایط رکود اقتصادی و تعطیلی بنگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده و برنامه ریزی را با مشکل مواجه کرده است و هر جزیی از زنجیره تولید که با مشکل مواجه شود حرکت قسمت‌های بعدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X