0
درخت مارولا
profile avatar

اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل یا الکل میوه با فرمول C۲H۵OH ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتش‌گیری است که در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. این الکل همان ماده‌ای است که دارای خاصیت مست‌کنندگی است و در نوشیدنی‌های الکلی با درصدهای مختلف پیدا می‌شود. علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند. این کاربردها در عطر‌ها و ادکلن‌ها و همچنین در وانیل و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشین‌های جدید می‌باشد. از این الکل در صنایع عطر سازی استفاده می‌کنند.

الکل قندها به طور طبیعی در برخی میوه ها و سبزیجات مانند گلابی، سیب، میوه های خشک شده، قارچ ها، و آووکادو ، مارولا (Marula) وجود دارند. اما آنها را می توان به صورت شیمیایی نیز فرآوری کرده و به عنوان شیرین کننده های غیر قندی برای بهبود عطر و طعم غذا مورد استفاده قرار داد، در شرایطی که همچنان می توان از برچسب «بدون قند» استفاده کرد. در حقیقت، بیشتر محصولاتی که برچسب بدون قند را یدک می کشند، احتمالا دارای یک ترکیب الکل قند مصنوعی در خود هستند.

اکثر افرادی که به آفریقا سفر می کنند در مورد درخت مارولا (Marula) که خاصیت مست کنندگی برای حیوانات دارد، شنیده اند و گاها در بروشورهای گردشگری در مورد آن خوانده اند. درخت مارولا از خانواده انبه محسوب می شود که فقط در آفریقا رشد می کند و از میوه های آن در تهیه مربا، شراب، نوشیدنی های الکلی و … استفاده می شود.

در واقع مارولا درختی خزاندار، در اندازه‌های متوسط و بومی جنوب آفریقا، غرب آفریقا و ماداگاسکار است. این درخت دارای یک تنه اصلی و انشعابات و شاخه‌های فراوان می‌باشد. این درخت در نواحی و ارتفاعات پست و جنگل‌های باز تا ارتفاع ۱۸ متر نیز رشد می‌کند.

میوه های زرد رنگ این درخت از دسامبر هر سال تا ماه مارچ می رسند و خاصیت های مختلفی را دارا هستند. به عنوان مثال این میوه ها ۸ برابر پرتقال دارای ویتامین C هستند. جالب ترین نکته آن است که حیواناتی از قبیل فیل ها، میمون ها، کرگدن ها و زرافه ها از مصرف کنندگان همیشگی این میوه هستند و به خاطر خاصیت مست کنندگی آن، مست می شوند .

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:
با وجودی که این گیاه از نظر جهانی شناخته شده نیست ولی در آفریقا به عنوان غذا مصرف می شود و نقش اقتصادی-اجتماعی مهمی دارد.
مغز بذرهای مارولا دارای پروتئین و روغن و دارای مزه ای خوب است. 
روغن مارولا که از مغز بذرهای آن استخراج می شود، به عنوان یک افزودنی خوش طعم و مطبوع به غذاها در آفریقا اضافه می گردد. این روغن حاوی آنتی اکسیدان ها و اولئیک اسید است. 
پوست آن برای درمان و پیشگیری از مالاریا مفید است. دم کرده ای از پوست داخلی این درخت برای تکسین دردهای ناشی از مارگزیدگی و یا نیش عقرب استفاده می شود. همچنین از پوست این درخت، رنگ قهوه ای مایل به قرمز تهیه کرده و برای رنگ کردن اشیا از آن بهره می گیرند.
جویدن برگ های درخت مارولا به درمان بیماری های ناشی از سوء هاضمه و سوزش معده کمک می کند.
روغن این گیاه علاوه بر استفاده در انواع غذاها، می تواند برای درمان بیماری های پوستی نیز کاربرد داشته باشد.
در برخی نواحی از صمغ استخراج شده از ساقه ها در مخلوط با آب و دوده، جوهری جهت نوشتن تهیه می کنند.
میوه درخت مارولا به وسیله افراد بومی که این درخت در زمین هایشان بصورت خودرو رشد کرده است برداشت می شوند. برداشت و فروش این میوه ها در طی دو تا سه ماه صورت می گیرد ولی می تواند درآمدی را نصیب افراد فقیر کند.
از این میوه ها در سطح تجاری، نوشیدنی های الکلی، پوره ی منجمد شده و روغن تهیه می کنند. که در صنایع فرآوری، تولید روغن بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X