0
profile avatar

خوشبختانه برای آفتاب سوختگی، درمان های زیادی وجود دارد و از میان آنها روغن های طبیعی گیاهی کمک می کنند آفتاب سوختگی به صورت طبیعی بهبود پیدا کند و همچنین پوست را ، تا حدودی درخشان و سالم نگه می دارند.  بسیاری از این روغن ها حاوی خواص خنک کننده هستند و بلافاصله می توانند شدت آفتاب سوختگی را بهبود دهند. این روغن های طبیعی به پوست آبرسانی می کنند و باعث می شوند ظاهری سالم و درخشان پیدا کند.

لازم است بدانید گاهی‌ اوقات آفتاب سوختگی‌ها به‌ سادگی و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر دچار حالت تهوع، خارش حاد، تب، غش، تاول‌های زیاد و ضعف عمومی هستید یا اگر قسمتی از پوست‌تان به رنگ بنفش درآمد، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان دارو تجویز کند. دقت کنید که اگر آفتاب سوختگی روی بدن شما در حال گسترش است، احتمال پخش شدن عفونت در بدن وجود دارد.

روغن گل رز

روغن گل رز به دلیل خاصیت آرام بخشی می‌تواند دردهای ناشی از آفتاب‌سوختگی را تسکین دهد. این روغن همچنین با سفت کردن عضلات صورت و خنک کردن پوست صورت مانع از آفتاب‌سوختگی آن خواهد شد.

شیوه استفاده از روغن گل رز

دو قطره روغن گل رز را با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه وراترکیب کنید. مخلوط به‌دست‌آمده را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و آن را خوب تکان دهید. این مخلوط را ۲ بار در روز روی نواحی آسیب‌دیده پوست خود بمالید.

روغن طبیعی اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به خاطر ترکیبات ضد باکتری و باد شکنی که دارد، به شدت برای التیام آفتاب سوختگی و دیگر مشکلات پوستی به کار می آید. این روغن های طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی باید از منابعی قابل اطمینان دریافت شود و همچنین باید مطمئن شوید که حاوی ترکیبات مصنوعی نباشد، چون آفتاب سوختگی را بدتر می کند.

نحوه استفاده: یک قطره از روغن طبیعی اسطوخودوس را داخل ژل آلوئه ورا بریزید و این ترکیب را روی محلی که دچار آفتاب سوختگی شده بمالید. این کار باعث می شود بلافاصله احساس بهبود کنید. همچنین اگر آفتاب سوختگی روی ناحیه ای گسترده از بدن پخش شده بود، تنها کاری که باید بکنید این است که یک مشت جو دو سر را به همراه ۷ الی ۸ قطره روغن اسطوخودوس داخل آب گرم بریزید. در حمام به آرامی خود را با دست بشویید و خود را به این ترکیب آغشته کنید.

روغن طبیعی صندل چوب

روغن صندل چوب حاوی ترکیبات خنک کننده است و می توان از آن برای آرام کردن التهاب آفتاب سوختگی، التیام و خنک کردن محل سوزش و جلوگیری از عفونت محل آفتاب سوختگی استفاده کرد.

روغن طبیعی نعنا را نیز به عنوان یکی از عوامل طبیعی خنک کننده می شناسند، همچنین منتول موجود در آن به بی حس شدن درد حاصل از آفتاب سوختگی کمک می کند

نحوه استفاده: یک الی ۲ قطره روغن طبیعی صندل چوب، یک قطره روغن طبیعی زردچوبه و حدود ۳۰ گرم روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. ترکیب را به آرامی روی پوستی که تحت تاثیر قرار گرفته بمالید. معمولا استفاده از این روش، بلافاصله احساس سوزش را کاهش می دهد.

روغن طبیعی کندر

برای درمان آفتاب سوختگی روغن طبیعی کندری را استفاده کنید که خلوص آن آزمایش شده باشد. آفتاب سوختگی دردناک است و استفاده از روغن کندر کمک می کند پوست آسیب دیده تغذیه و جلوه اولیه ی آن بازگردانده شود. این شیوه ای ایده آل برای التیام سوزشی است که در پی آفتاب سوختگی بروز می کند. روغن طبیعی کندر روی پوست های خشک و همچنین آسیب دیده معجزه می کند، چون با آب رسانی به پوست آن را دوباره ترمیم و رطوبت مورد نیازش را نیز تامین می کند.

نحوه استفاده: روغن طبیعی کندر یک تونیک پوستی قوی است. یک الی ۲ قطره از روغن را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و آن را به آرامی روی قسمت آسیب دیده پوست بمالید.

روغن طبیعی نعنا

روغن طبیعی نعنا را نیز به عنوان یکی از عوامل طبیعی خنک کننده می شناسند، همچنین منتول موجود در آن به بی حس شدن درد حاصل از آفتاب سوختگی کمک می کند. زمانی که روغن طبیعی نعنا استفاده می شود می تواند بلافاصله پوست را خنک و آب رسانی کند. این روغن طبیعی بسیار موثر را همیشه باید به حالت رقیق شده مورد استفاده قرار دهید.

نحوه استفاده: یک الی ۲ قطره روغن طبیعی نعنا را با یک الی ۲ قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. ترکیب را به آرامی روی پوست آسیب دیده از آفتاب بمالید تا سوزش آرامش شود.

روغن طبیعی اوکالیپتوس

روغن طبیعی اوکالیپتوس به التیام سریع آفتاب سوختگی کمک می کند. این روغن خواص ضد التهابی و التیام دهنده درد دارد که می تواند بلافاصله آفتاب سوختگی را تسکین دهد. این روغن پوست محل آفتاب سوختگی را بی حس می کند و التهاب را از آن می گیرد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن پوست حساس و آفتاب سوخته را از عفونت ایمن می کند.

نحوه استفاده: برای خود یک اسپری اوکالیپتوس درست کنید. به یک فنجان آب ۲ الی ۳ قطره روغن اوکالیپتوس به همراه یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید، سپس ترکیب را داخل یک بطری تمیز بریزید. قبل از رفتن به رخت خواب، ترکیب را روی قسمت آسیب دیده اسپری کنید. قبل از استفاده از اسپری، ابتدا خوب آن را تکان دهید.

روغن گیاه عنبر سائل

این گیاه ضد التهاب است و مصرف آن هنگام آفتاب سوختگی از شدت پیدایش آکنه، درد و سوختگی جلوگیری می‌کند. فقط کافیست چند قطره از روغن گیاه عنبر سائل را با یک پارچه یا پنبه مرطوب روی پوست قرار دهید تا تاثیر شگفت انگیز آن را به سرعت متوجه شوید.

روغن زیتون

سرعت بهبودی را افزایش می دهد. روغن زیتون شامل ترکیبات پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا به محافظت و پیشگیری و درمان آسیب های ناشی از تابش خورشید کمک کند. آسیب پوست بیشتر مربوط به فعالیت مخرب رادیکال های آزاد اکسیژن تولید شده در سلول های پوست توسط نور خورشید است. اجزای پلیفنولی روغن زیتون با آنتی اکسیدان های سنتی، مانند توکوفرول ها، در صنعت لوازم آرایشی و دارویی برای جلوگیری از آسیب های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد، مقایسه می شود. نتایج نشان می دهد که پلی فنل ها بیشترین فعالیت را در تخریب رادیکال دارند. همچنین نشان داده شده است که خوردن سسی که از گوجه فرنگی در روغن زیتون تهیه شده باشد برای محافظت پوست از آفتاب سوختگی، مشابه استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 2 یا SPF 3 است. این ظاهرا بدین دلیل است که لیکوپین های موجود در گوجه فرنگی توسط روغن گرفته شده است.

در ادامه میتوانید با راه های خانگی درمان آفتاب سوختگی آشنا شوید و از آشپزخانه کمک بگیرید

آلوئه ورا

استفاده از محصولات دارای گیاه آلوئه ورا برای رفع علائم اولیه آفتاب سوختگی مانند درد و سوزش بسیار مفید است همچنین آلوئه ورا در تسکین و خنک کردن پوست بسیارموثر است .

کمپرس شیر خنک برای درمان آفتاب سوختگی:

برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین پوست آفتاب سوخته و کاهش سوزش و خارش آن از کمپرس شیرخنک استفاده کنید زیرا پروتئین موجود در شیر لایه ای برای محافظت ازپوست ایجاد می کند وباعث مرطوب شدن آن می شود. پوست برای درمان بهتر به رطوبت نیاز دارد زیرا آنزیم های درمانگر بر روی پوست مرطوب بهتر عمل می کنند. پارچه‌ی تمیزی را در کاسه‌ای محتوی ۱ فنجان شیر، ۴ فنجان آب و چند قطعه یخ بخوابانید. سپس هر ۲ تا ۴ ساعت، پارچه را به‌ مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید. پروتئین، چربی و pH شیر، خاصیت ضدالتهابی دارند.
نشاسته‌ ذرت: نشاسته‌ی ذرت را با آب ترکیب کنید تا خمیری ضدالتهاب به‌ دست بیاید. آن را مستقیما روی پوست بگذارید تا درد ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته کمتر شود.
ماست: این ماده نیز مانند شیر دارای پروتئین‌ها و چربی‌هایی است که برای درمان التهاب و درد، مفیدند. برای آرام کردن درد، نواحی سوختگی را با لایه‌ای از ماست بپوشانید. بعد از مدتی آن را بشویید و به‌آرامی با دستمال خشک کنید.
کاهو: ابتدا برگ‌های کاهو را در آب بجوشانید سپس آنها را از آب بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید. پس از چند ساعت با این کاهوهای نرم‌شده، گلوله‌هایی درست کنید و آنها را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار بدهید.

خیارخیاری را برش بزنید و به محل آسیب دیده بمالید. حالا صبر کنید تا پوستتان خشک شود، سپس با آب سرد پوستتان را بشویید.

گوجه‌ فرنگیگوجه‌فرنگی را برش زده یا رنده کنید، سپس به ناحیه ی سوخته بمالید. دقت کنید تا دانه‌های درون گوجه به طور مساوی بر روی پوستتان پخش شده باشد. صبر کنید تا خشک شود، سپس پوستتان را بشویید.

پاپایاپاپایا را به قطعاتی برش دهید و سپس آن‌ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. حواستان باشد که برش های پاپایا یخ نزند. حالا آن‌ها را به ناحیه آفتاب سوخته بمالید و پس از خشک شدن بشویید. پاپایا نه تنها باعث ترمیم آفتاب سوختگی می‌شود، بلکه برای پیشگیری یا بهبود آکنه نیز مفید است.

آرد نخودآرد نخود را با یک قاشق چای خوری زردچوبه و خامه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی بدست بیاید. حالا این خمیر را به طور مساوی بر روی پوستتان بمالید، پس از اینکه خشک شد آنرا با آب سرد بشویید.

عسلعسل را با آبلیمو به تناسب ۲۰-۸۰ مخلوط نمایید، سپس به محل آفتاب سوخته بمالید. زمانیکه کاملا خشک شد، آنرا بشویید.

کره کاکائوکره ی کاکائو را مستقیما بر روی ناحیه ی آسیب دیده در مقادیر کوچک بمالید.

سفیده تخم مرغسفیده تخم مرغ را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید.

خردلخردل را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید.

توت فرنگیتعدادی توت فرنگی را له کنید و پوره ی بدست آمده را بر روی ناحیه ی آفتاب سوخته بمالید. زمانی که خشک شد، آنرا با آب سرد بشویید.

بلغور جو دوسربلغور جو دوسر را با سفیده ی تخم مرغ خام میکس کنید و خمیر بدست آمده را به ناحیه ی آسیب دیده بمالید. زمانیکه خشک شد، پوستتان را بشویید.

سرکه سیبحوله ی کوچکی را با سرکه خیس کنید و به پوستتان به صورت ضربه ای بزنید تا سریعا سوزش پوستتان تسکین پیدا کند.

شیر و عسلعسل و شیر را با تناسب ۵۰-۵۰ مخلوط نمایید و آنرا به ناحیه ی آفتاب سوخته ی پوستتان بمالید

آرد ذرت: آرد ذرت و آب را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را به طور مستقیم روی محل سوختگی بگذارید.

نکته

بعد از آفتاب سوختگی ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوست به حالت عادی بازگردد. وقتی دچار آفتاب سوختگی می‌شوید و لایه‌ی سطحی پوست می‌ریزد، پوست جدید شما خیلی حساس است. اگر به‌خوبی از پوست تازه مراقبت نکنید بدتر از قبل دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. از پوست خود مواظبت کنید و از کرم‌های ضدآفتاب با درجه SPF پانزده یا سی استفاده کنید. بهتر است این کرم‌ها حاوی زینک اکسید، تیتانیوم دی‌اکسید یا اووبنزن باشند. متخصصان می‌گویند ضدآفتاب با درجه SPF پانزده، پوست را به میزان ۹۴ درصد و SPF سی، خطر ابتلا به سرطان را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.

 

ارسال یک دیدگاه

0

بالا

X